Leerlingacteurs 

Sinds 2021 beschikken we binnen de Vrijeschool Zutphen over een constante groep van ongeveer twintig leerlingacteurs uit verschillende niveaus en jaarlagen vanaf de negende klas. Zij zijn getraind om situaties na te spelen in een klassensetting, maar ook leren ze verschillende soorten gedrag uitspelen in één op één gesprekken met (vooral beginnende) docenten die behoefte hebben aan oefening op deze gebieden. Het gaat bij het inzetten van leerlingacteurs zeker niet alleen over waarheidsgetrouw acteren. De leerlingen hebben ook geleerd tijdens het acteren te observeren en achteraf, met behulp van theoretisch onderbouwde argumenten, heldere feedback te geven.

De leerlingacteurs worden betaald voor hun werkzaamheden, zodat er een professionele basis is. Dit is belangrijk, omdat de docenten die getraind worden zich in een kwetsbare positie bevinden, en er dus vertrouwelijkheid geëist wordt. De leerlingacteurs begrijpen zelf heel goed waarom het belangrijk is dat de trainingen in een veilige setting plaatsvinden en hebben veel respect voor de open houding waarmee de docenten in een training komen. 

De leerlingacteurs worden vooral ingezet in het kader van de opleiding van stagiairs en het ondersteunen van nieuwe docenten op school. Maar de inzet van de acteurs kan ook extern plaatsvinden. 

De trainers van de leerlingacteurs op de Vrijeschool Zutphen zijn Kim Alberts, Marjoleine Van Ede van der Pals en Marian Hildenbrand. Met vragen kun je bij één van hen terecht. 

Zou u meer willen weten over het werk van leerlingacteurs, kijk dan eens op de site van Teenwork (www.teenwork.nl).